torsdag den 10. juni 2010

Sandwichboller med pesto og gulerødder

Vi har i et par dage snakket om at lave rigtig lækre sandwiches, og i dag skulle det være! Så jeg slumpede nogle boller sammen, så er der også lidt til fryseren.

Sandwichboller med pesto og gulerødder (12 store boller)

5 dl lunkent vand
25 g gær
1 spsk salt
1 spsk mørk sirup (eller honning eller sukker)
25o g revne gulerødder
4 store spsk pesto (jeg brugte løvstikke, men man kan jo bruge hvad man lige har på lager)
3 dl havregryn
2 dl fuldkornshvedemel eller andet groft mel
Ca. 9 dl hvedemel

Opløs gæren i vandet og tilsæt salt, sirup, gulerødder og pesto. Rør godt igennem og tilsæt havregryn og groft mel, derefter hvedemelet. Dejen skal være klistret, men slippe skålens sider når du hiver i den med dejkrogene på håndmikseren.

Lad hæve dækket af film og viskestykke i ca 45 minutter.

Sæt dejen i flade klatter på bageplade - kom koldt vand på hænderne mellem hver bolle, så slipper dejen nemt. Pensl med vand/mælk/youghurt (hvad du nu har ved hånden - jeg brugte youghurt naturel) og drys med hvad du nu har lyst til af kerner/havregryn eller mel.

Lad efterhæve dækket af film og et viskestykke i ca. 45 minutter.

Bag ved 200 grader i 20 minutter.

Jeg er ekspert i at fejlbedømme hvor meget boller hæver, så jeg fik 8 KÆMPE boller ud af portionen.. Men vil tro, at man kan få ca 12 stks i almindelig sandwichbollestørrelse ud af det.


Vi skal have hjemmelavet tunsalat med grønt til. Se hvor fint fyldet ser ud, når man liner det op ved siden af hinanden, det er da lige til at blive glad af på sådan en kedelig regnvejrs dag :)


Og det samlede resultat - NØJ det var lækkert!


Forresten fik jeg høstet lidt fra minjordbærplante i går, hele 4 fine jordbær! Er dog bange for, at der går lang
tid inden de næste gider blive røde, med det her skodvejr. Er egentlig bare glad for at jeg ikke har ferie nu, for det ville da være for surt at spilde en uges ferie på....


Ingen kommentarer:

Send en kommentar